Reisegitar – norsk patent

 

Alvin Westerbotn


Alvin Westerbotn
(1900 – 1962) fra Tennes, Balsfjord i Troms, fikk i 1951 patentbrev på sammenleggbar reisegitar.

Bakgrunnen for å utvikle denne gitaren var at han i 1944 var om bord på Hurtigruten i en storm over Vestfjorden. Han opplevde at fleire frelsesarmefolk som var om bord, fikk gitarene sine ødelagt på grunn av det kraftige uværet. Alvin Westerbotn bestemte seg etter det at han ville lage instrumenter som kunne legges sammen og dermed letter å transporteres sikrere.

 

 

Dette er prototypen på den sammenleggbare reisegitaren som Alvin Westerbotn presenterte på Riksmessen i Tromsø sommeren 1952,

 

Diverse detaljer fra prototypen. Det er ikke alt som samsvarer helt med beskrivelsen i Patentbrevet. Regner med det er praktiske løsninger som har dukket opp under arbeidets gang.

 

Stempel i lydhullet på reisegitaren. Her står det Alvin Westerbotn, Tennes. Patentnummeret er oppgittr. Nederst er det avsatt plass til å nummerere, men det er ikke klart nok til å se om denne har noe Nr.

 

Artikkel i avisa Tromsø i 1952

 

 

En kraftig kapotast er sentral i patentbeskrivelsen. Den skal sikre at instrumentet best mulig beholder stemmingen ved transport. Kan se ut som om dette på prototypen er løst med en fastmontert kapotast mellom stemmeskruer og oversadel.

«Ved bruk av en slik kapotast har det vist seg at instrumentet etter å være slått sammen og igjen spent opp ikke er kommet ut av stemming, og at bare en vanlig finstemming før en spiller er nødvendig.»

 

 

 

Spesielt for patenten er også at strengene går gjennom hull i strengestolen.

Strengefestet er også utformet med en fjærende skinne som holder hodet/kulen på strengene på plass når strengene blir slakket av ved sammenlegging av instrumentet.

 

 

Alvin Westerbotn fikk patentbrev på den sammenleggbare reisegitaren i 1951. Han bygget selv en prototype som blei vist fram på Riksmessen i Tromsø sommeren 1952. Men gitaren kom aldri i produksjon.

 

 

(siste publ. sept. 2019)

Comments are closed.