Skau

 Skau-gitaren har sitt navn etter Oscar Skau, innehaver av Oscar Skau AS Musikkhandel og Forlag.

 

 

Oscar Skau (1904 – 1980) spilte banjo og var i 1928 med på den første plateinnspillingen Columbia gjorde i Norge.  Han blei også regnet som en glimrende gitarist og spilte med det mest kjente musikerne på den tiden og var med på mange plateinnspillinger.   På 1930-tallet hadde han sitt eget orkester – Skaus kvintett.

Etter andre verdenskrig arbeidet Oscar Skau en tid i Carl M. Iversens musikkforretning, før han startet sin egen musikkforretning i Wilhelm Thranesgate i Oslo. I tillegg til diverse musikkinstrumenter og noter, solgte han både egendesignede Skau-gitarer  og etterhvert Telrad-forsterker med Skau-logo.

skaubutikklogo

sh7

 

De første gitarene vi vet om som kom med Skau-logoen, blei bygget i Fredrikstad av Johansen & Kristiansen Instrumentverksted.  Det finnes eksempler av disse som vanlige kassegitarer med flat topp og rundt lydhull, og av mer forseggjorte orkestermodeller.

skaumkasse     J&K-logo

Det er lite vi vet om denne instrumentfabrikken i Fredrikstad, men det kan nok være at det også blei bygget gitarer hos Johansen & Kristiansen som ikke gikk til Skau.

Vi har merket oss at alle gitarer vi kjenner til som kom fra Johansen & Kristiansen, hadde halser som var bygget på spesiell måte.  De var limt sammen av 3 lag med materialer på en måte som ikke var vanlig. Og knekken mellom hals og hode må sannsynligvis ha vært gjennomført ved oppvarming. Se illustrasjonsbilde.

 

Fra begynnelsen av 50-tallet blei produksjonen av Skau-gitarene flyttet til nystartede Hasle og Heder gitarfabrikk på Lundermoen i Sørum.  Gitarene fikk nå et annet utseende.

Skau2De 3 hovedmodellene som blei bygget ved Hasle og Heder Gitarfabrikk

Oddvar Hasle og Alf Heder var naboer i Sørum på Romerike.  De hadde i ungdommen gått på snekkerskole, og de hadde begge arbeidet ved Hagstrøm sin gitarfabrikk på Ammerud. Med den bakgrunnen startet de i 1951 sin egen virksomhet med å bygge gitarer i et lite hus på Lundermoen.  De hadde møtt Oscar Skau hos Hagstrøm, og nå fikk de oppdrag av han til å produsere Skau-gitarer.  Det var Oscar Skau som leverte maler gitarene skulle bygges etter, og han stilte strenge krav til kvaliteten på de ulike materialer som skulle brukes.  Det blei brukt kvistfri gran i lokket, bjørk i halsen, og gripebrettet blei laget av nøttetre.

 

(bilde fra 2017)

I dette uthuset på Lundermoen startet Hasle og Heder opp sin første gitarfabrikk i 1950/51, og bygget Skau-gitarer.

 

Utover i 1950-åra var minst 10 mann ansatt ved gitarfabrikken på Sørum, noen i mange år og noen for kortere periode,  og det blei produsert mellom 10000 og 11000 gitarer og i tillegg noen få ukuleler.

 

I 1956 blei firmaet Hasle og Heder splittet, men begge fortsatte hver for seg med gitarbygging.  Oddvar Hasle fortsatte i det nybygde fabrikkverkstedet (bildet t.v.) til tidlig i 1960-åra med produksjon for Skau.  Alf Heder innredet verksted i kjelleren på bolighuset sitt, og fortsatte med gitarproduksjon fram til 1963.  Heder fikk også arbeid med å bygge kasser til forsterkere og høytalere for Telrad Radiofabrikk.

Per «Elvis» Granberg med Skau-gitar på scenen. Rockekonsert i Festiviteten i Hamar 1958. (Foto Domkirkeodden)

«Alt-mulig-musikeren Ivar Andresen hadde ekstrajobb i butikken til Skau, når han ikke var på turné. Andresen spilte både gitar, piano, vibrafon og bass og opptrådte både på Rosekjelleren, Bristol og ellers på da fleste steder hvor det var behov for levende musikk. Etter at gitarene var ferdig i gitarfabrikken på Sørum, kom de til Skaus butikk for endelig klargjøring.  Det var bl.a. Andresens oppgave å montere og justere skyvestolen samt montere på pickuper på enkelte modeller.  Det var mulig å få Skaugitarer med pickup ganske tidlig, kanskje så tidlig som i 1956.  Det ble først forsøkt med noen primitive pickuper før Skau fikk fatt i DeArmond pickuper som ble montert på skinner.

Skaugitarene med pickup var en kort periode nokså dominerende på det norske makedet – før Höfner og Framus kom inn i bildet for alvor. Bl.a. var det flere av de gryende rockestjernene som konkurrerte på Bygdø Sjøbad og Jordal, som benyttet seg av de elektriske Skaugitarene. Men det var ikke bare amatørene som benyttet Skau. Også mer etablerte artister som Finn Westbye og Jan Berger spilte på Skau. Før Jan Berger etablerte seg som jazzgitarist, var han en periode på slutten av 50-tallet en av landets fremste rocke-gitarister. Bl.a. spilte han i backing-bandet til Per Elvis Granberg, The Rockin’ Sinners. Jan Berger har fremdeles en av sine elektriske Skaugitarer»  (fra «Stumbeling Guitars» av Kjetil Storvik)

Ytterst få av Skau-gitarene har etikett i lydhullet. Jeg har kun funnet to gitarer med slik etikett, begge fra 1953. Den ene er orkestergitar med ekte perlemorinnlegg i gripebrettet og gitt modellnavnet Special Orkestra.  Dette er sannsynligvis en spesialbygget gitar som enten var en forløper for, eller en slags prototyp for den modellen som senere blei kalla Deluxe. Deluxe-modellen har litt andre innlegg i gripebrett og en annen «pynt» på hodet.

 

 

Dette var den mest påkostede av Skau-gitarene, og modellen har blitt kalla Deluxe. Usikkert om dette var et offisielt navn.

 

Dette er en av få kjente eksemplarer av Skau nylonstrengs-gitar. Etter alt å dømme var det Alf Heder som laget slike i kjellerverkstedet sitt.

 

 

 

 

 

(Kilder: Eivind Heder.  Jan Erik Horgen:  Gitarfabrikk på Romerike. Skytilen 2. 2010 .  Kjetil Storvik: Stumbeling Guitars.  )

Comments are closed.