Harold Skjøldt (1920-2004) hadde snekkerverksted i Oslo fra tidlig på 1940-tallet. I begynnelsen holdt han til i Maridalsveien, så blei det noen år i Strømsveien og Nittedal før han flyttet verkstedet sitt til Markveien på Grünerløkka. Han var utdannet til møbelsnekker i 1930-årene, og det var først og fremst en dyktig møbelsnekker han var, men i en artikkel i VG i 1978 blir han omtalt som «tusenkunstner i tre». Det blei vist til at han foruten å lage fine møbler og gitarer, også laget tre-dekorasjonene til Else Hagens utsmykning i Bredtvedt kirke, og han samarbeidet også med billedhugger Ola Enstad om trearbeid i noen av hans kunstverk, bl.a. en gigantisk tre-øgle som blei plassert på en lekeplass på Torshov.
Harold Skjøld bygget bare klassiske gitarer, og instrumentene hadde høy kvalitet, noe som bekreftes av at flere kjente gitarister brukte gitarene hans. Det hele startet med at han hadde en venn, Torbjørn Bjørnstad, som ba han om å lage en gitar til seg. Bjørnstad var en dyktig gitarist og blei gjerne omtalt som «Norges Zegovia». Etter det blei det gitarer både til Magni Wentzel, Ole Paus, og Birgitte Grimstad kjøpte to Skjøldt-gitarer.
På 1970-tallet bygget han 10-12 gitarer i året, og prisen lå på ca. kr.10.000,-. Da han blei pensjonist viet han seg helt til gitarbygging, og han arbeidet på verkstedet til den dagen han døde i 2004. I nekrologen skriver Dagsavisen at Harold bygde over 150 gitarer.
(kilder: Harald Skjøldt, John Skjøldt, VG-arkiv)