Gitarmerket Rayhorn blei etablert av musikkforretningen Ragnv. Hornaas i Oslo en gang på 1950-tallet. Det blei importert flere gitarmodeller som blei solgt under Rayhorn-navnet. Navnet blei til med utgangspunkt i navnet på gründeren, Ragnvald Hornaas.
Her skal det handle om den spesielle modellen med navn Rayhorn 0-seven (Zero-sette). Dette er en norsk gitar i den forstand at det var nordmenn som designet og satte spesifikasjoner for den. Den blei til i et samarbeid mellom den kjente gitaristen Robert Normann og musikkforretningen Ragnv. A. Hornaas.
Gitarmodellen blei til da Robert Normann og daværende fiolinmaker hos Hornaas – Rudi Kreul – på 60-tallet fikk i oppdrag av Hornaas å konstruere Norges svar på Gretsch.
*********************************************************************
Disse to Rayhorn-gitarene tilhørte Robert Normann. En 6- og en 12-strenger.
Rayhorn-gitarene blei produsert ved ZeroSette-fabrikken i Castelfidardo i Italia (best kjent for trekkspill). Det skal ha blitt laget flere modeller og toppmodellen var en stereo-gitar. Gitarene var av svært god kvalitet og blei kostbare (toppmodellen ca kr. 4000,-), noe som nok var sterkt medvirkende årsak til at det bare blei produsert ca. 50 stk.
Gitaren heter Rayhorn-0-seven (ZeroSette = 07).
Terje Rypdal sin Rayhorn
(under renovering)
Terje Rypdal brukte denne noe i Vanguards-tiden på slutten av 1960-tallet. Da han senere gikk inn i eksperimentepoker fikk han gitaren gjort om til fretless, og han skiftet ut begge pickupene.
Bror til Inger Lise Rypdal, Anders Andersen, overtok denne gitaren, og senere blei den solgt fra en musikkbutikk i Skien. Har siden det blitt brukt i flere band, bl.a. på plateinnspilling med Skiens-bandet Dilldallholom i 2004.
(Kilder: www.minegitarer.no, www.rockemuseet.no, Karl Olav Brynhildsen)