Skau (gammel side)

sh7  Sknapp sh2 skauhode

sh9  sh5

Skau-gitaren har sitt navn etter Oscar Skau.

 Oscar Skau (1904 – 1980) spilte banjo og var i 1928 med på den første plateinnspillingen Columbia gjorde i Norge.  Han blei også regnet som en glimrende gitarist og spilte med det mest kjente musikerne på den tiden og var med på mange plateinnspillinger.   På 1930-tallet hadde han sitt eget orkester – Skaus kvintett.

  Oscar Skau begynte også med sin egen musikkforretning i Wilhelm Thranesgate i Oslo, og han er kjent for å ha deltatt i utviklingen av elektrifiserte gitarer og forsterkere.  I tillegg til diverse musikkinstrumenter solgte Skau  både Telradforsterkeren som bar hans navn og egendesignede Skau-gitarer.

skaumkasse

De første gitarene som kom med Skau-logoen blei bygget i Fredrikstad av Johansen & Kristiansen Strengeinstrumentfabrikk.  Det blei laget både vanlige kassegitarer med flat topp og rundt lydhull, og mer forseggjorte orkestermodeller som på bildet ovenfor.

 Men så fra begynnelsen av 50-tallet  blei produksjonen av Skau-gitarene flyttet til nystartede Hasle og Heder gitarfabrikk på Sørum.

              toskau      halvsostre
Flat topp gitarer henholdsvis bygget på Sørum og i Fredrikstad
Orkestermodeller henholdsvis Fredrikstad og Sørum

 

Skau

Kjetil Storvik forteller i boken sin «Stumbeling Guitars» :
«Skau-gitarene som kom på markedet på begynnelsen av 50-tallet, ble produsert av Oddvar Hasle og Alf Heder som sammen drev gitarfabrikk på Sørum. Hasle og Heder hadde vært ansatt på Hagströms fabrikk på Grorud hvor de lærte å bygge gitarer. Sommeren 1950 bestemte de seg for å satse på egen produksjon og etablerte Hasle og Heder gitarfabrikk. Mens de jobbet hos Hagström, hadde de nær kontakt med Oscar Skau – en relasjon som skulle få avgjørende betydning når de etablerte egen virksomhet. Takket være samarbeidet mellom Skau og Hasle/Heder ble det mulig å forsyne de gryende rockeartistene utover 50-tallet med skikkelig redskap. Det er noe uklart om det også ble produsert gitarer uten Skau-navnet. Skau var en krevende samarbeidspartner, og det ble lagt stor vekt på materialvalget til gitarene. Det ble benyttet kvistfri gran til lokket, halsen var av bjerk og gripebrettet av nøttetre. Materialene ble levert av bl.a. Aug. Isene A/S i Oslo. Skau eksperimenterte mye med strengestoler som kunne justeres både i høyden og i lengderetningen for bedre intonasjon. Robert Normann var et av glødehodene som Skau hadde glede av i dette arbeidet. «

 

Gitarfabrikken til Hasle og Heder på Lundermoen i Sørum.  (I 1981 fikk en Amcar-klubb leie disse lokalene av Oddvar Hasle.)

«Alt-mulig-musikeren Ivar Andresen hadde ekstrajobb i butikken til Skau, når han ikke var på turné. Andresen spilte både gitar, piano, vibrafon og bass og opptrådte både på Rosekjelleren, Bristol og ellers på da fleste steder hvor det var behov for levende musikk1. Etter at gitarene var ferdig i gitarfabrikken på Sørum, kom de til Skaus butikk for endelig klargjøring. Det var bl.a. Andresens oppgave å montere og justere skyvestolen samt montere på pickuper på enkelte modeller. Det var mulig å få Skaugitarer med pickup ganske tidlig, kanskje så tidlig som i 1956. Det ble først forsøkt med noen primitive pickuper før Skau fikk fatt i DeArmond pickuper som ble montert på skinner.

Skaugitarene med pickup var en kort periode nokså dominerende på det norske makedet – før Höfner og Framus kom inn i bildet for alvor. Bl.a. var det flere av de gryende rockestjernene som konkurrerte på Bygdø Sjøbad og Jordal, som benyttet seg av de elektriske Skaugitarene. Men det var ikke bare amatørene som benyttet Skau. Også mer etablerte artister som Finn Westbye og Jan Berger spilte på Skau. Før Jan Berger etablerte seg som jazzgitarist, var han en periode på slutten av 50-tallet en av landets fremste rocke-gitarister. Bl.a. spilte han i backing-bandet til Per Elvis Granberg, The Rockin’ Sinners. Jan Berger har fremdeles en av sine elektriske Skaugitarer»  (fra «Stumbeling Guitars» av Kjetil Storvik)

                   

Gitaren til venstre er en Skau-gitar bygget hos Johansen & Kristiansen Strengeinstrumentfabrikk, Fredrikstad,  nr. 2  har serienr. 8825.  Nr 3 har flat topp og cutaway og serienr. 11338.  Til høyre en orkestergitar som er restaurert av Trond Gudmestad.

Hasle og Heder avsluttet samarbeidet i 1957, og fra 1958 drev Alf Heder videre i sitt egnet hjemmeverksted med bygging av Skau-gitarer, samt bygging av forsterkerkasser til Telrad.  I 1963 var det slutt på gitarproduksjonen.

Comments are closed.