Leif Hansson Gitarfabrikk

En anseelig mengde gitarer fra 1950 og 1960 tallet bærer navnet Leif Hansson og har denne gjenkjennelige logoen på etiketten og ofte på hodet.

Leif Hansson (1916-1997) begynte å bygge gitarer  og fioliner allerede som 18-åring i 1935. De første årene var dette en hobby og foregikk  hjemme i kjelleren. Allerede i mai 1943 – midt under krigen – forteller han til Aftenposten at han er i ferd med å starte gitarfabrikk.

 Meir info om instrumentgründeren Leif Hansson finner du nederst på siden.

Startet i Oslo.

Det framkommer av en avisartikkel at Hansson i 1944 startet med produksjon av strenger til gitarer, mandoliner, fioliner og ziter. Vi kan da anta at Leif Hansson Musikkinstrumentfabrikk utviklet seg til en bedrift i løpet av de siste par årene av krigen.  Allerede i mai 1945 drev han med landsomfattende annonsering for produktener.

Annonse i flere aviser i mai 1945.

I flere avisartikler i november 1946 fortelles det at Leif Hansson Musikkinstrumentfabrikk er en stor bedrift med 33 ansatte. De produserer 115 gitarer og en serie mandoliner hver måned, og de har egen strengeproduksjon med hele 8 spinnemaskiner for strenger.  Fabrikken har også egen mekanisk avdeling som lager alle metalldeler til gitarene som stemmeskruer, strengefeste og skruer. Adressen er nå Heimdalsgata 23 og 25.

Artikkelen i Dagbladet forteller om stor aktivitet, men at produktiviteten hindres av at de har liten plass.  Eksempel på dette var at lakkering måtte foregå utendørs nede i gården, noe som ofte førte til utsettelser p.g.a. været.

Annonse i Vårt Land i desember 1946.
Halfrid Voldnes (1911-1996) spiller i bedehuset. Hun bodde i Kviby i Alta hele sitt liv. Denne Leif Hansson gitaren er sannsynligvis fra 1946 og var i Halfrids eie til hun døde.

Utallige modeller.
Leif Hansson produserte et stor antall ulike modeller gjennom sin virksomhetstid. Det finnes ingen samlet eller systematisk oversikt over modeller eller modellnavn fra produsenten, så det vi viser her er kun eksempler på modellnavn som vi har registrert. Det finnes garantert flere modeller enn de som er representert her.

Orkestergitarer fra Leif Hansson

Modell King og modell Juvel

Gitarfabrikken flytter til Røssedal i Østre Aker.

I november 1946 annonserer fabrikken flere ganger etter større lokaler, og i april året etter er fabrikken på plass i større lokaler utenfor byen, i Røssedal i Østre Aker. Postadressen var på den tiden Abilsø og fabrikken lå like ovenfor det som i dag kalles Skulleruddumpa.  Bygningen hadde tidligere vært Hønseri. Det ser ut til at fabrikken opprettholder kontoradresse og noe aktivitet i Heimdalsgata.

Aftenposten mars 1948.
Leif Hansson Gitarfabrikk flytter til Røssedalen i 1947. Bygningen har tidligere vært hønseri og blei revet i 1991.
Arbeiderne samlet utenfor fabrikken på Røssedal.

Dorte het damen ved strengespinnemaskinen. Det blei laget gitarstrenger, mandolin-strenger og fiolinstrenger ved fabrikken.  Johnny Rønning var finmekaniker og laget alt av stemmemekanikk og skruer. (bilder: Ole-Johnny Rønning)

 

 Når det gjelder denne figuren med gitar som utgjør logoen på Leif Hansson gitarene, er det mange som ved første øyekast tenker på en dame med skjørt som spiller på gitar.  Men logoen er identisk med den vi finner på pose fra strengeproduksjonen, og den viser en ung gutt i kortbukse og en slags duskelue på hodet. Blir i annonser omtalt som gitargutten. Det er uklart hvor dette motivet stammer fra.

**********

Gitaren til høyre er en tidlig utgave av Leif Hansson sine orkestergitarer. Denne modellen har en svært sjelden utforming av huller i lokket. Originalt var denne gitaren sunburst men mistet fargene i en renovering.

Jan R.A.Mikalsen forteller at han reiste ut til gitarfabrikken på Nordstrand (Røssedal) og handlet direkte med Leif Hansson (ca. 1954).  Han kom dit fordi han hadde kjøpt en Leif Hansson gitar i byen hos Peder Gulmoen musikkforetning, en gitar som  ikke var noe brukbar. Han prøvde flere gitarer før han fant denne som han syntes var god, og fikk byttet inn den andre.

**********

Høsten 1951 blir firmaet omdannet til aksjeselskap. Leif Hanson A/S blir registrert i handelsregisteret 2. nov. 1951, med Leif Hansson som formann og Jacob Engh, Peder Gulmoen og Harald Strøm i styret.

Nationen nov. 1955
Leif Hansson modell King (foto, Bård A. Olsen)

Gitarfabrikken flytter til Strømmen.

I 1961 blei virksomheten flyttet til nybygde lokaler i Skjervaveien på Strømmen. Det blei nå etablert et produksjonsselskap med navn Strømmen Treartikler A/S, med Alfred Holmen som disponent som stod for produksjonen. Hovedproduktene var gitarer, men det blei også laget en del mandoliner, noen ukulele og noen kontrabasser. Bedriften hadde 8-10 mann i arbeid og det blei produsert ca 6000 gitarer årlig. Gitarene blei markedsførte under navnet Leif Hansson A/S som var et selskap under ledelse av Jacob Engh (samme person som i Gulmoen og Engh).

Gitarfabrikken flytter til Flå.

Da disponenten Alfred Holmen døde i 1971 blei det forandringer. Virksomheten blei nå flyttet til Flå i Hallingdal. Artikkel i avisa Hallingdølen i januar 1972 forteller om det:

 Til tross for optimisme og store planer,  gikk dessverre bedriften Strømmen Treartikler konkurs allerde i 1973, og gitarproduksjonen tok slutt.

Avisa Hallingdølen forteller om konkursen i sin utgave 10. september 1973. Amund Granli som jobbet ved fabrikken forteller at han kan huske at de ansatte fikk vite om konkursen rett før fellesferien i samme året. (Lokalavisa skriver her at fabrikken kom til Flå i 1970, men dette skal være 1971.)

Etter dette blei det solgt en del importerte gitarer med Leif Hansson identitet.Leif Hansson gitarer blei gjennom årene levert i en mengde forskjellige modellbenevnelser.  Det er foreløpig ingen fullstendig oversikt over alle modellene.

**************

              
Reklamebilde for Leif Hansson Juniorgitar (ca 1960). Ukulele

På en hylle i Prøysen-huset i Ringsaker ligger denne Leif Hansson-gitaren – Modell 21

       
 ***********

Leif Hansson kontrabass




Denne er bygget med finer i sarg og bunn. Toppen er i heltre, men limt sammen av tre eller fire deler. Gripebrettet er i sort beiset lønn. Instrumentet har en god klang og fungerer utmerket til både pizzicato og arco spill og er i daglig bruk – sier eieren. (okt. 2018)

Her er noen flere detaljer:  Øvre bredde: 53,5 cm,  Nedre bredde: 65.5 cm,
Høyde kropp: 112 cm,   Sargbredde: 21 cm,   Strengelengde: 107.5 cm,  Eb mensur,
Flat bak.

Kontrabassen befinner seg nå på Ringve Musikkmuseum i Trondheim (2019).

**********************


Gaute Ormåsen eier og spiller å en Leif Hansson mandolin, som han har arvet etter sin bestefar (foto:Solveig Selj).

*******


Modell LU-MI.
Leif  Hansson laget denne modellen på oppdrag fra Lutherstifelsens Musikkavdeling.  (Lutherstiftelsen var det tidligere navnet på Det Norske Lutherske Indremisjonsselskap.)

Her er etiketten i modell Frølich.  Vet ikke så mye om denne modellen, men det kan tenkes at det er en modell Leif Hansson laget i samarbeid eller avtale med Guttorm Frølich, som var gitarlærer ved Musikk-konservatoriet i Oslo, og som også var forfatter av læreboken «Gitarskole».

I 1967 blei gitarfabrikken til Leif Hansson rammet av storflommen i Lillestrøm:

IMG_2901

Driftsleder Alfred Holmen med en skadet gitar.  Men de ødelagte gitarene er bagateller i forhold til ødeleggelsene på maskinparken, uttalte han til Arbeiderbladet 14. juni 1967.  (foto Arbeiderbladet)

*************************************************************

Leif Hansson startet det hele i 1943.

Virksomheten blei etter hvert omdannet til aksjeselskap med bl.a. Jacob Engh  (som i Gulmoen og Engh)  sentral person. Navnet Leif Hansson blei brukt på instrumentene like til virksomheten tok slutt i 1973.  Gründeren Leif Hansson sluttet i bedriften på 1950-tallet.

Her får du vite meir om «far» til Leif Hansson gitarene:

(takk til mange, bl.a. Ole-Johnny Rønning,  Amund Granli for informasjon)

Comments are closed.