Den norske Hagstrøm-gitaren
Ved Hagstrøm sin instrumentfabrikk på Ammerud utenfor Oslo, blei det i perioden 1947 til 1963 produsert nesten 70000 instrumenter – mest gitarer, noen mandoliner og noen kontrabasser.
Her er Hagstrøm modell 15 og modell 16
– modellene som det blei produsert flest av ved Oslo-fabrikken.
I 1928 blei det første Hagstrøm-datterselskapet etablert utenfor Älvdalen i Sverige. Det skjedde i Oslo og selskapet blei registrert med navnet A/S. A. Hagstrøm. Oppgavene for Oslobutikken var å fungere som importør og eneforselger av Hagstrøm-produkter på det norske markedet. Utover på 1950-tallet blei det etablert Hagstrøm Musikk-forhandlere i flere norske byer bl.a. i Bergen (1967), Ålesund og Tromsø.
Etter 2. verdenskrig var det importforbud for mange varer her til landet, og det var bl.a. svært vanskelig å få tak i musikkinstrumenter. Det var en viktig bakgrunn for at Hagstrøm startet sin egen produksjon av akustiske gitarer i Norge.
Modell 15
Denne gitaren kalla produsenten for «spansk» modell. Størrelsen på kassen/kroppen er 38cm x 48cm x 9cm. I 1948 blei denne solgt for kr. 170,-. I annonsen fra 1948 heter det at gitarene er av «Utsøkte materialer. Prima utførelse. Mørk mahognypolert med lyse sjatteringer.» . Modell 15 hadde bunn og sarg av god finsk bjørk, lokket var av utsøkt resonansgran og halsen av bjørk.
Modell 16
Dette blei kalla den vanlige modellen, den var ifølge annonsen billigst (kostet i 1948 kr 150,-), og målene på kroppen er 34cm x 46cm x 8cm. Den er litt mindre enn modell 15. Modell nr. 16 kom i flere utgaver: Modell 16/B og 16/K var begge bygget (ifølge brosjyre fra 1960) med bunn, sarg og lokk i god finsk bjørkefiner. 16/B var 93 cm i total lengde mens 16/K var 95 cm. 16/G var en finere modell der bunn og sarg var av finsk bjørk, mens den hadde buet lokk i «utsøkt resonansgran».
I annonsen som er hentet fra ”Norsk Ukeblad” fra januar 1948, framgår det at modell nr.15 er en såkalla «spansk modell» , mens modell nr.16 blir kalla «vanlig modell». Hagstrøm Musik fikk også etterhvert eget finansierings-selskap som tilbød kjøp av gitar på avbetaling (kr. 5,- eller kr. 10,- pr. mnd.). Dette blei også avertert i ukeblader og gitarene kunne kjøpes på postordre.
Modell «Rosita» ligner på disse men har et annet «hode».
Modell Rosita har samme størrelse kropp som modell nr. 15, dvs. 38cm x 48cm x 9cm. Men den har en tynnere hals og annen form på hodet. Legg også merke til at perlemorsmarkeringene på gripebrettet ikke er punkter men rektangulære. Og flere av disse over 50 år gamle gitarene er faktisk gode å spille på og har god lyd fremdeles. Til høyre her en en sjelden Hagstrøm-gitar med modellnavn «Sorella» fra 1961. I prisliste fra Hagstrøm Musikk AS, Skippergt. 28. Oslo datert 5.9.1961 går det fram at Sorella leveres i utgavene Lux og Standard til pris på hhv kr. 275,- og kr. 235,- . I samme prisliste koster modell 16 fra kr. 145,- til kr.200,- og modell 15 kr. 200,-. Rosita vanl. kr.265,- og Rosita De Luxe kr.290,-.
I forbindelse med 25 års jubileum for Hagstrøm i Oslo i 1953, skriver den svenske personalavisa «Stämman» at fabrikken til da hadde levert 25.000 strengeinstrument, hovedsaklig gitarer, men også en del ukuleleer, mandoliner og kontrabasser. I 1953 var det 23 ansatte og årsproduksjonen var på ca 5.000 instrument. Fabrikken på Grorud eksisteret i 15 år og det blei produsert over 60.000 gitarer og andre strengeinstrumenter. Våren 1962 blei produksjonen vedtatt nedlagt p.g.a. «.. ugunstige konkurranseforhold med utlandet og den dalende interesse for den type gitar som vi var istand til å fabrikere…» , og i mars 1963 var det definitivt slutt.
Les mer om fabrikken og arbeiderne her.
På Prøysen-huset i Ringsaker finnes denne blomsterdekorerte Modell 16 som Alf Prøysen brukte da han var med på NRK’s barne-tv-serie Kanutten. Alf Prøysen dekorerte gitaren selv med blomster.
******************
Verdens største Hagstrøm-gitar?
Denne Hagstrøm modell 16 fra Oslofabrikken er over 2 meter høy – produsert i samme materialer og på sammen måte som de ordinære gitarene. Det skal ha blitt laget 3 stykker av denne store modellen på begynnelsen av 1950-tallet – kanskje til 25-års jubileet i 1953? Disse 3 gitarene blei delt ut i premie til de musikkforretninger som hadde solgt flest Hagstrøm-gitarer.
Eksemplaret til venstre henger i butikken hos Agder Musikk i Grimstad. Framfor står en Jasel jazz-gitar i full størrelse.(foto:Ingeman Stad). Eksemplaret til høyre hører hjemme hos Englund Musikk i Oslo. Bildet viser gitaren utlånt til revyen «Litt av en mann» – Det er Rune Andersen som parodierer Lene Marlin.
Hvor har det blitt av det tredje eksemplaret? – noen som vet?
De Oslo-produserte Hagstrøm-gitarene var utstyrt med forsljellige lydhull-etiketter. De ulike etikettene er ikke knyttet til spesielle modeller, men blei brukt i forskjellige tidsrom. Den svarte fargen blei brukt på de første instrumentene som blei bygget fra 1947. Etikettene til høyre med konaks på blei brukt i siste del av produksjonen og vi finner også elementer fra denne logoen igjen i etiketten på senere Hagstrøm-gitarer produsert av Bjarton i Sverige (bl.a. farge og kornaks).
Ole Petter Engebretsen – sønn av Gunnar Engebretsen som drev Hagstrøm Musik i Skippegata i Oslo og gitarfabrikken på Ammerud på slutten av 1950-tallet – forteller at han som barn ofte var på besøk i låven der gitarproduksjonen foregikk. I 1958 fikk han en Hagstrøm-gitar i julegave fra arbeiderne ved fabrikken, og alle som arbeidet der da hadde signert med navnet sitt på lokket på gitaren. Ole Petter forteller at han fremdeles har denne gitaren som et kjært minne fra ”Hagstrøm-tiden”.
Her er Ole Petter Engebretsen avbildet med julegaven han fikk av arbeiderne på Hagstrøm-fabrikken julen 1958. Det er tydeligvis et rocke-forbilde han etterligner. Han forsøkte seg senere som popstjerne i band som Firebeats og Wipers. Ole Petter jobbet i 16 år hos Hagstrøm Musik i Oslo, og i dag (2006) driver han OP-Musikk.
Modell CALYPSO
(foto: Anniken Seter) – brosjyre fra Hagstrøm Musikk, Oslo 1960 – (foto: Bill Marriott)
Ole Petter Engebretsen forteller at han spesielt godt husker modellen ”Calypso” – det var, ifølge Engebretsen, den første akustiske gitaren som blei hel-lakkerte i farger. Dette var en modell nr.16 som blei levert i 5 farger – grønn, gul, rød, blå, og hvit, – og det var en slags hammerlakk-finish på dem. I en brosjyre på denne gitaren fra 1959 reklameres det med: «Spill opp med CALYPSO. Den nye festlige gitaren fra HAGSTRØM. Det er 5 lekre farger å velge mellom – i høyglanslakkert utførelse.
Orkester-/jazzgitarer fra Hagstrøm Oslo
Modell Primo
Her er 3 varianter av modellen «Primo». Til venstre en tidlig utgave, sannsynligvis produsert i Ammerud-fabrikkens første produksjonsår 1947 (foto:Martin). Den sorte i midten er fra 1953, mens vi til høyre ser en variant med «cats-eyes» fra ca 1955 (foto: Kjell Fo
Hodet og «frimerke-etikett» med serienummer i lydhullet på Primo fra 1947
Modell Special
En annen tidlig modell, sannsynligvis fra første produksjonsåret ved fabrikken på Ammerud. Serienr. er 840 og står på frimerke-etikett som på Primo’en over.
Modell Orkestra
Her er to varianter av modellen » Orkestra». Til venstre en Orkestra fra ca 1951 (foto: Marvid Nilsen). Gitaren til høyre har tilhørt gitaristen Finn Westbye (1914 – 1994). Det skal være han som har fått påmontert en Shadow mikrofon. Nåværende eier Eric Segalstad har blitt fortalt at gitaren er fra 1948. Disse gitarene ser ut til å være bygget helt lik en Primo, men muligens med andre materialer.
Modell Perfekt
To ulike utgaver av modellen Perfekt. Den til venstre er fra ca. 1951 (foto: Jan Snedsbøl) og ser ut til å ha samme kroppsform som Primo- og Orkestra-modellen. Gitaren til høyre er fra ca 1956 og er spesiell fordi den har innebygd «hemmelig» mikrofon.
(fra «Magasinet for alle», juli 1954.
Duoen er Jens Book-Jensen og Erik Diesen)
Modell Konsert Cutaway
Til venstre en Hagström Konsert fra 1958, i midten en Konsert fra 1959 som er lakkert i grønn hammerlakk. Denne lakkeringen med sterke farger som vi også så på serien Calypso, var nok et forsøk på å holde oppe interessen for de norskbygde Hagstrøm-gitarene i den sterke konkuransen fra importvarer. Til høyre en akustisk/el bass (ca 1960), ser ut til å være bygget i samme form som Konsert-modellen, og påsatt De.Armond mikrofon.
Under en brosjyre fra 1960 med produkter både fra Norge, Sverige og andre land.
(The Hagström logo used by permission from AB Albin Hagström Sweden)