Rudi Kreul (1925-2010) arbeidet hos Hornaas Musikk i Oslo i 40 år, fra 1955 fram til 1995.
Sammen med Robert Normann designet/utviklet han på midten av 1960-tallet Rayhorn 0 Seven gitaren. Gitaren ble produsert hos Zero Sette i Italia, og det var Hornaas Musikk sin idee at dette skulle bli Norges svar på Gretsch-gitaren.
Navet på gitaren indikerer et samarbeid mellom Hornaas og den italienske fabrikken. RAgnvald HORNaas blei til RAYHORN, og Zero Sette (0 7) blei til 0 seven. Rayhorn 0 seven
Det fortelles at Kreul hadde designet f-hullene som ble brukt i lokket på Rayhorn-gitarene, allerede mens han bodde i Markneukirchen i Øst-Tyskland. I den tyske gitarbygge-tradisjonen var utformingen på f-hullene et slags kjennemerke for den enkelte gitarmaker/produsent.
Rudi Kreul kom fra Øst-Tyskland og endte opp i Norge i 1955. På en musikkmesse i Leipzig noen år tidligere hadde han blitt godt kjent med Ragnvald Hornaas som drev Hornaas Musikk i Oslo. Når Kreul så flyktet fra Øst-Tyskland med kone og datter, fikk han god hjelp av Hornaas til å etablere «et nytt liv» i Norge.
Datteren Katrin Kreul forteller: -Tyskere var naturlig nok ikke særlig velkommen i Norge så kort tid etter krigen. Min far fikk derfor først avslag på oppholds- og arbeidstillatelse, men på grunn av sitt yrke (som bransjen hadde behov for) fikk han det likevel, etter at saken hadde vært oppe hos kongen i statsråd! –
På plass i Norge i 1955, fikk Rudi Kreul startet instrumentverksted i lokalene hos Hornaas. Han utførte reparasjoner og vedlikehold for musikkforretningens kunder, og tok nok også imot egne kunder.
Rudi Kreul fikk brukt kunnskapen sin om både gitarer og fioliner hos Hornaas Musikk AS , og han var med på å bygge opp strykeavdelingen til en av landets ledende.
Rudi Kreul ble født i Markneukirchen i 1925, og som faren og onkelen, utdannet han seg også til fiolinmaker. I tiden etter andre verdenskrig var det lite etterspørsel etter kvalitetsfioliner, så Kreul begynte å bygge gitarer som det var en økende etterspørsel etter. Han brukte navnet Roal på gitarene han bygget i årene ca. 1946 til 1954.
(takk til Katrin Kreul for bilder og informasjon.)