Lars Tørressen (1964), Bergen, har bygd instrumenter siden 1988, og det har til nå (2024) blitt 50 stk. i alt. Han vokste opp med en farfar og en far som begge var håndverkere, opptatt av teknikk og av bygging i tre.
Lars er utdannet arkitekt, men har brukt mye av sin tid på å utforske trematerialenes klangpotensiale, og til å bygge instrumenter.
Lars Tørressen kaller seg luttmaker, og bygger mest ulike lutt-modeller, men han bygger også barokkgitarer og andre instrumenter som f.eks. harpe og langeleik. Samarbeid med musikere er vesentlig i byggeprosessen, forteller Lars, sentralt i arbeidet står begrepene: klangarbeid og klangforestilling. Metoden er en ustoppelig overskuing av helheten fra treet i skogen til instrumentet spilles.
«Instrumentene er som fugler eller racebiler, eller begge på en gang? Løvtynne trebiter, trimmet til bristepunktet.»
Over: Barkokkgitaren «Maria» bygget i 2023. Stradivarius Rawlins modell
Instrumentene Lars Tørressen bygger brukes av musikere på konsertscener og læresteder i Europa.
Over til venstre: Massaguer. – «jeg laget to av denne modellen, den ene er på Island nå, den andre eier Barokkanernes kunstneriske leder, Jadran Duncumb.» Til høyre: Barokkgitar basert på C. Coch , Veneziansk maker. Original i Paris.
11kor 72cm barokklutt modell «Desmoulins» 2021 og 2023 (høyre)
(publ. april 2024) (info,bilder L Tørressen)